Vaginale schimmelinfectie, of toch niet?

Veel vrouwen hebben weleens last van een vaginale schimmelinfectie of andere vaginale klachten. Dit is niets om je voor te schamen. Vaginale ongemakken komen vaak voor, toch blijft het een beetje taboe om hierover te praten met elkaar. Bij vaginale klachten als onaangenaam ruikende en afwijkende afscheiding wordt er snel gedacht aan een Candida schimmelinfectie. In de meeste gevallen gaat het echter om bacteriële vaginose.

Wat is bacteriële vaginose?

In de vagina leven verschillende schimmels en bacteriën. Een heel normaal verschijnsel. Er bestaat een natuurlijk evenwicht tussen de schimmels en bacteriën. Wanneer dit verstoord raakt kunnen bepaalde soorten bacteriën gaan overheersen. Dit wordt bacteriële vaginose genoemd.

Symptomen van bacteriële vaginose

• Abnormale afscheiding
  • Sterke, onaangename visachtige geur
  • Meestal geen jeuk aan de vagina
  • Meestal geen pijn bij het plassen

Hoe ontstaat bacteriële vaginose?

Het begint altijd met een verstoord evenwicht in de vagina. Dit kan door verschillende factoren beïnvloed worden:

• Vaginaal douchen, wassen met zeep of het gebruik van intieme sprays
  • Menstruatie of een tampon te lang inhouden
  • Het gebruik van medicijnen zoals antibiotica of corticosteroïden
  • Sperma
  • Het hebben van een ziekte zoals diabetes mellitus

Helaas blijft de precieze oorzaak vaak onduidelijk. Er is in ieder geval geen sprake van besmetting of een infectie en het is ook geen seksueel overdraagbare aandoening (soa).  Door onbeschermd seksueel contact kan de zuurgraad in de vagina wel verstoord raken waardoor je last kunt krijgen van bacteriële vaginose.

Verschil bacteriële vaginose en schimmelinfectie?

Bacteriële vaginose wordt vaak verward met een schimmelinfectie. Niet zo gek, het is namelijk een van de meest voorkomende infecties in dezelfde categorie als een Candida schimmelinfectie. In tegenstelling tot een vaginale schimmelinfectie leidt bacteriële vaginose slechts soms tot jeuk of irritatie van de vagina.

Wat kun je zelf doen bij bacteriële vaginose?

Bij langdurig aanhoudende klachten is het altijd verstandig een bezoekje te brengen aan de huisarts. Als het daadwerkelijk om een bacteriële vaginose gaat is dit ook makkelijk zelf te behandelen. Evagynal is bewezen effectief en met 1 behandeling ben je van de klachten af.

Wat kun je zelf doen bij een vaginale schimmelinfectie?

Een vaginale schimmelinfectie wordt veroorzaakt door een verstoorde vaginale flora. Je kunt wachten tot de klachten over gaan. Wanneer ze echter aanhouden en steeds hinderlijker worden is het raadzaam om contact op te nemen met je huisarts.

Je kunt zelf bijdragen aan het zo min mogelijk verstoren door geen vaginale spoelingen te gebruiken, maar door de vagina alleen met lauwwarm water af te wassen. De binnenkant van de vagina reinigt zichzelf.